Den Öppna Grums Cupen 2023 är avgjord!

Efter en lång tid med en massa varmgrader, vindar, snö och regn, som ställde till det för oss, gällande arrangemanget i vårt närområde, vilket föranledde en flytt ca. 12 mil norrut, där vi hittade bra isar.
Tävlingsvattnen blev då Bredvisten (lördag, rapport därifrån i tidigare inlägg) och Busjön (söndag).

Här fick vi ju vinter på riktigt, i form av både snö och en massa kyla, och så klar det viktigaste för pimpel, riktigt bra isar, som låg på 50 cm. + 

Som sagt, i dag avgjordes den Öppna Grums Cupen, i bitande kyla, ner mot ca. -15 grader. Detta till trots, så blev vi 47 deltagare i dag, och trots ett riktigt ”surfiske”, så fick vi till slut ett resultat, där vi får gratulera Saga Gustafsson, och Tomas Olsson till totalsegern i respektive Dam och Herr klasserna

För våra klubbmedlemmar gällde ju söndagens tävling som nr. 3 i vår pimpel serie, och här gratulerar vi Tomas Olsson till den totalsegern.

Dagens resultat, samt Sammanställningen över 2 dagar finns nu inne på sidan.

Det samma gäller vår pimpelserie som den ser ut efter tre deltävlingar.

Nu siktar vi mot nästa helg……

Så gick det i dag på Bredvisten.

Dagens Totalsegrare

Dagens tävling, lockade 95 pimpelfiskare till start på Bredvisten, där vädergudarna bjöd på riktigt kylslaget väder, i stort sett vindstilla, OCH en hel del sol.

Däremot visade sig sjöns inneboende Abborrar vara riktigt svårflörtade, vilket resulterade i rejält låga vikter. Dock visade det sig att i stort sett samtliga deltagare fick något i alla fall att väga in, vilket i sin tur innebär att vi nu har ett resultat, och vi Gratulerar P-O-Edvardsson till dagens högsta vikt.

Den här tävlingen betyder även att vi nu startat upp vinterns DM Cup i Värmland

Tävlingen ingår även som dag 1 i den Öppna Grumscupen 2023, där den Dam och Herre som fixar högst poäng över två dagar, tar hem extrapriset för respektive prestation. Hur det går där….ja det vet vi först efter morgondagens tävling på Busjön. ( Samma startområde/parkering som i dag, men en annan sjö)

Dagens resultatlista finns nu inne på sidan.

Vi ses i morgon !

Nu till helgen 21 -22 januari arrangerar vi tävlingar i dagarna två.

Lördag den 21 januari arrangerar SFK Trekroken

DM-CUP 1 pimpel.
Här är det Sportfiskarnas regler som gäller.

Plats: Bredvisten
Start vid Knappåssågen
Skyltat från väg 239 mellan Torsby och Ekshärad.
Vi är på plats ca. 08,00
Anm.avg. 120:- / 50:-
Utgång 09,30
Tävlingstid: 10.00-14.00
Alla är hjärtligt Välkomna


Söndagen den 22 januari arrangerar SFK Trekroken öppen pimpeltävling.

OBS ! För SFK Trekrokens medlemmar räknas den här tävlingen, som tredje deltävlingen i vår pimpel Cup.
Sportfiskarnas regler gäller, med tillägget att Skruvdragare är tillåtet i samtliga vuxen klasser.

Plats: Busjön
Samling vid Knappåssågen. (samma ställe som lördagens tävling)
Skyltat från väg 239 mellan Torsby och Ekshärad.
Vi är på plats ca. 08,00
Anm.avg. 120:- / 50:-
Utgång 09,30
Tävlingstid: 10.00-14.00
Alla är hjärtligt Välkomna


Båda tävlingarna ingår i den ”ÖPPNA GRUMSCUPEN” där reglerna är enl. följande:

Pris till bästa Dam oavsett klass.
Pris till bästa Herr oavsett klass

Poängberäkning Herr / Dam, oavsett klass
35-31-28-25-23-22-21-20-19-18-17-16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-5-5-5-5-o.s.v

Båda deltävlingarna räknas.
Bästa placering på 2 tävlingar.
Högsta poäng totalt vinner potten
Vid lika poäng avgör sammanlagd vikt
Som sagt, Alla är hjärtligt Välkomna

Vi kommer, beroende på den snö som utlovats fram till torsdags morgon/förmiddag, ta en sista kontroll under torsdagen, varefter vi meddelar här hur det ser ut gällande avrisningar, snöläge m.m.

Så gick det i snövädret i dag…..

Sune Lindh. Dagens Totalsegrare
Daniel Malmqvist. Bästa Trekrokare.
Snön yr….på väg till dagens tävling.
Starten …. Nu kör vi…..

Dagens drabbning…..blev en utmaning !

Från att vi haft ren blank is, helt snöfri i går, till att nu i dag på morgonen hamna i snökaos, vilket innebar en hel del snö på isen….alltså blev ju känslan att ”I dag blir det riktigt svårfiskat”

Trots förutsättningarna, så kunde vi konstatera att samtliga deltagare lyckats hitta en del fisk.

Bäst lyckades Sune Lindh, som fiskar för Nordmarksfiskarna, som med sin fångst på strax under 5 kilo, tog hem dagens totalseger.

Daniel Malmqvist, lyckades bäst bland våra medlemmar.

Stort Grattis till er, samt även alla övriga pristagare.

Dagens resultat, samt sammanställningen i klubbens Pimpel-Cup, som den är efter två deltävlingar, finns nu inne på sidan

GÄLLANDE VÅR EGEN TÄVLING PÅ SÖNDAG D. 15/1

Eftersom vädergudarna fortsatt envisats med en massa varmgrader och regn, så har vi nu, efter dagens kontroll, beslutat att vi flyttar tävlingen.

Vi kommer fiska på Nolare och Sönnre tjärnen i Allstakan, norr om Gunnarskog.

Detta är en öppen tävling där alla fiskesugna är välkomna
Dock gäller den, för våra medlemmar, som andra deltävlingen i vår pimpel Cup.

Sportfiskarnas regler gäller, med tillägget att Skruvdragare är tillåtet i samtliga vuxen klasser.

OBS !
Gäller våra medlemmar som ska på SM Pimpel individuellt, och inte har betalat än, det är hög tid att betala den startavgiften nu. 370 kronor är vad som gäller.

Vi skyltar från Allstakan vid bron över Vassbotten.
GPS Kordinater till starten är:

WGS84 DDM   59°54.796’N 12°28.928’E

WGS84 decimal (lat, lon)   59.913273, 12.482132

Vi är på plats ca. 08,00
Anm.avgifter 100:- / 40:-

Utgång 09,30
Tävlingstid 10,00-14,00

Alla är hjärtligt välkomna

Uppdaterad info Gällande helgens pimpeltävlingar.

PIMPELTÄVLINGEN SOM SKULLE ARRANGERAS AV
SOLSTADSFISKARNA DEN 14/1 ÄR

INSTÄLLD på grund av för dålig is.


GÄLLANDE VÅR EGEN TÄVLING PÅ SÖNDAG D. 15/1

Vi har planerat för Gårdsjön, men beroende på hur vädret artar sig, så kan den tävlingen flyttas.
Vi har även ett alternativ i reserv, som håller riktigt bra is.

Hur det blir, och var vi hamnar, det tar vi beslut om i morgon, lördag d. 14 januari, då vi kommer kontrollera, säkra upp isen inför söndagens tävling, detta beroende på rådande väderförhållande.

Så fort vi har fixat slutkontrollen, lägger vi upp all relevant info här på sidan, senast lördag eftermiddag.

Gällande helgens pimpeltävlingar.

Pimpeltävlingen som skulle arrangeras av Solstadsfiskarna den 14/1 är

INSTÄLLD på grund av för dålig is.


Gällande vår egen tävling på söndag d. 15/1

Vi hade planerat i Gårdsjön, men beroende på hur vädret artar sig, så kan den tävlingen flyttas.
Vi åker och letar is under morgondagen, varefter vi återkommer med bättre info.

Ett par resultat……

I fredags, d. 6 januari var det dags för den traditionella ”Klubbkampen” en kombinerad tävling innehållande både individuella prestationer samt Lag, då gällande de Värmländska klubbarna, där de 5 högsta vikterna från respektive klubb bildar lagresultatet, och den segrande klubben får som pris, att arrangera nästa års Klubbkamp.

I år visade sig SFK Trekroken (Vi alltså) vara vassast.
Stort grattis till Lagsegern, Ingemar Alfredsson, Kjell-Ove Jensen, Leena Varis, Tomas Olsson och Kristian Bergström.


I dag d. 8 januari var det dags att starta upp vår pimpelserie i klubben, och som vi gjort ett antal år nu, kör vi den öppen för alla fiskesugna. Detta innebär ju att vi blir några fler som tävlar om dagens prisbord, samtidigt som våra medlemmar plockar poäng till serieresultatet.

Dagens övning blev från start en prövning, vattnet i fråga brukar vara relativt svårfiskat, och känslan var ju inte bättre eftersom dagarna innan vräkte snön ner, för att övergå i ett rejält kraftigt regn dygnet innan i dag.

Men vi fick se sjön från en helt annan sida i dag, visserligen inga supervikter, men bra mycket bättre än förväntat, och även jämfört med hur den brukar leverera.

Vi gratulerar Tarmo Kokko till dagens totalseger.

Samtliga tävlingsresultat finns nu inne på sidan, länkar finns här nedanför:

Klubbkampen på Näsrämmen

Billingen samt klubbserien Som ställningen är efter första tävlingen.